Spelifiering och dess fördelar

Spelifiering bygger på att det skapas ett deltagande, som i ett spel, i en situation som inte är spelrelaterad. Detta görs för att fånga intresset och öka deltagandet, men också för att få en person att stanna. Människan är tävlingsinriktad och vill gärna vinna, vilket gör att man gärna stannar kvar om det finns en chans att vinna över någon annan eller sig själv genom bättre resultat än sist.

 

Spel är förtrollande

Du har säkerligen känt på känslan av att fastna i ett spel. Oavsett om det är ett fysiskt kortspel med en vän eller ett dataspel så är känslan densamma. Hjärnan nästan tvingar oss att fortsätta. Det är svårt att sluta och man vill hela tiden göra lite mer, och lite mer. Produktionen av dopamin ökar när vi spelar, och detta är något som kroppen gillar och säger därför till oss att fortsätta.

Spelifiering hämtas från olika delar i spelets värld. Det behöver nödvändigtvis inte vara ett spel som man spelar, utan det kan vara andra delar i spelet som inspirationen hämtas från. Poäng är ett exempel på detta. Poängsystem kan med fördel användas i affärsverksamhet.

 

Bättre resultat i företaget med spelifiering

Många företag har idag belöningssystem för sina kunder. Precis som man kan bli belönad med poäng eller liv i spel. Dessa belöningar är triggande och kan hjälpa dig mot en hållbarare affärsmodell.

Exempel på att få återkommande kunder med spelifiering är ICAs och Hemköps medlemskaper. Förutom att du får bättre priser på vissa varor så får du även poäng varje gång du handlar. Är du medlem på Hemköp så kommer du vilja handla på Hemköp då din belöning ökar. Dessa belöningssystem är optimerade för att kunderna ska känna att de blir belönade, medans det i själva verket är mest gynnsamt för affären.

 

Spelifiering för anställda

En annan typ av spelifiering än den som riktar sig mot kunderna är den som riktar sig till de anställda på ett företag. Med spelifiering är det fullt möjligt att få de anställda att prestera bättre. Det kan handla om säljtävlingar där de får se sina namn och resultat på en tavla eller bara ett roligare sätt att arbeta på som främjar resultatet.

 

Spelifiering och inlärning

Beroende på hur man bygger någonting kan känslan bli helt olika, även om målet är detsamma. Till exempel finns det många appar idag som liknar spel, men målet är inlärning. Detta kommer mest troligt att ta större del i skolan i framtiden eftersom att det har en bevisad positiv effekt på inlärandet. Med ökad artificiell intelligens kommer detta kunna skapas enkelt.

Ta appen DuoLingo som exempel. Det är en app för att lära sig språk. I denna appen lär du dig inte bara språk i form av att du översätter ord och svarar på frågor. Här samlar du XP poäng och tävlar mot andra människor. Detta gör att vi undermedvetet vill spela mer för att få mer poäng och klättra i tabellen för att komma först. Det i sin tur gör att vi använder appen mer och lär oss mer.

Lämna en kommentar