Freemium som affärsmodell

Freemium är en tjänst som är gratis att använda, men där det finns tilläggstjänster som kostar pengar. Freemium kan ses som motsatsen till premium. Premium är något som man måste betala för.

 

Olika typer av freemium

Det finns de företagen som erbjuder exakt samma tjänster till sina användare vare sig de använder den versionen som är gratis eller den versionen som kostar pengar. Skillnaden är då vanligtvis att gratisversionen har reklam i sig. Via intäkter från reklam tjänar företaget ändå pengar, eftersom att de säljer reklamplatser, men användaren behöver inte betala något. Detta rör sig då om reklam som oftas ses som störande för kunden, och något som man måste kolla på och sedan klicka bort.

Två olika exempel på detta är spel som Candy Crush och YouTube. De har reklam i sina videor, och denna reklam går inte att få bort. Ibland går det att klicka sig vidare efter några sekunder, men man måste alltid kolla lite. Skaffar man däremot YouTube premium så får man ingen reklam alls när man kollar på videor.

En annan typ av freemium är när gratisanvändaren endast får tillgång till ett visst material och inte allt. Ett exempel på detta är Aftonbladet. De har en tidning som går att läsa gratis på nätet, men vissa artiklar är låsta och är endast tillgängliga för premiumanvändare. Just Aftonbladet har en betaltjänst som helt Plus, och vissa artiklar går endast att läsa om du betalar för att bli Plus användare. Aftonblader har visserligen också reklam, men denna reklamen ligger på sidan av artiklarna och är ingenting som stör användaren.

 

facebook

 

Varför man ska erbjuda en gratis produkt

Idag finns det mycket gratis att tillgå, inte minst på internet. Detta gör att användare är mindre benägna att betala pengar för en tjänst, eftersom att vi är vana att kunna ladda ner gratis appar och ha gratis medlemskap. En gratis produkt kommer att öka mängden kunder som kommer in. Är det en bra produkt som kunder använder mycket kommer denne person att vara betydligt mer benägen att betala för tjänsten.

Om en tjänst kostar pengar från början är det många kunder som kommer vända direkt i dörren. Det är inte lika välkomnande och inbjudande som någonting som är gratis.

 

Värde i gratisanvändare

Det finns ett värde även i gratisanvändare, trots att man inte visar reklam. Detta värdet ligger helt enkelt i att man har värvat en person som man potentiellt kan få betalt av, eller för, i framtiden. Facebook är ett bra exempel på detta. De var under många år en plattform som var både fri från reklam och man kunde heller inte betala för medlemskap eller liknande. Facebook tjänade inga pengar, men trots detta var företaget värderat till flera miljoner dollar. Detta var för att de hade en sån stor kundbas som omfattade flera miljoner användare. För dessa användare fanns det planer för hur man skulle tjäna pengar på dem i framtiden.

Lämna en kommentar